lørdag, desember 02, 2006

Hvilket dyr ville man vært?

Etter en en forespørsel fra Eirik i sin Kleinkram, om hvilket dyr jeg ville vært, måtte jeg stoppe opp og tenke...

Jeg skal helt ærlig innrømme at menneske henger høyt, om ikke høyest! Men nå var vel spørsmålet ment slik at jeg kunne velge hvilket som helst annet dyr...og det er da det begynner å bli vanskelig. Det krever en del tankekraft å sette seg inn i andre dyrs posisjon, og dessuten er det kulturforskjeller ute og går her. Dette kunne Lars Dahle og hans kone snakket om i mye lengre tid enn meg.

De gamle egypterne så på katten som det ultimate dyr, da disse var ikke mindre enn guddommelige. Men så tilbad de også slanger, og dermed er katter i et helt annet selskap igjen. Bjørnen har alltid hengt høyt der den holder til, fra panda'en i Kina, til grizzly-bjørnen i Alaska, via den europeiske brunbjørnen (ikke rett over Stillehavet, nei), og vi ender altså opp på Nord-polen og isbjørnen. På Maura har vi også noe som heter "Måsabjønn". Men vi ser vekk fra denne typen da den ikke henger særlig høyt i aktelse, og selve navnet etterhvert har blitt et skjellsord i de traktene.

Videre har vi alle én-cellede dyr. Litt av et sprang, tenker du nå! Fra bjørner fra én-cellede dyr? Ja, det er et stort sprang. Én-cellede dyr er strengt tatt ikke kjent for stort annet enn å spise hverandre fra tid til annen, for så å dele seg og leve videre som to. Dette er en tilværelse som kan virke lite fristende for et menneske, selv om amøben sikkert setter pris på sin eksistens. Hvem vet, kanskje den setter mer pris på et måltid enn den gjennomsnittlige fotomodellen? Hvem er da livsnyteren?

Men vi legger fra oss den kategorien! Man vil da helst være et flercellet dyr. Jeg går faktisk rett på virvel-dyr, da en tilværelse som manet ikke frister videre. Jeg skal ikke benekte at det høres greit ut å bare sole seg i varme havstrøk - men hvis evnen til å arbeide er borte, kan man da slappe av? Jeg tror nemlig ikke det! Derfor hopper jeg videre til virveldyr...

Så er vi der vi begynte, i den lengst utviklede greinen på organisme-treet. Jeg vet at dette er en litt arrogant holdning. Det er mange insekter og planter som overlever det mange virveldyr slipper å oppleve to ganger, for å si det sånn. Men jeg vil være i stand til å kunne nyte det jeg holder på med. Jeg ønsker meg få naturlige fiender. Jeg vil være på toppen av nærings-kjeden, da kjøtt er praktfull mat. Rovdyr skal jeg være. Skal jeg leve i varme eller kalde strøk? Personlig trives jeg veldig godt begge steder. Men hvis jeg må velge, velger jeg varme strøk.

Rovdyr i varme strøk, det skal helst ikke være for slitsomt. Jeg vil gjerne være langmett, slik at jeg ikke behøver å spise hele tiden. Jeg kan godt være vekselvarm, da dette sparer mye energi i varme strøk, mens det gjør det vanskelig å leve i kaldere strøk...men der skal jeg jo ikke oppholde meg! Så et vekselvarmt rovdyr i varmere strøk...da er det ikke mange igjen. Man er inne i krypdyrenes verden. Slanger, frosker, krokodiller...

Og det er nettopp sistnevnte som stikker seg ut i mengden! De ligger ved elvebredden og soler seg etter å ha fortært en antilope eller en gaselle eller en elg, og bare dvasker seg! Og blir det for varmt, så er det bare å svømme ut i elva og kjøle seg noe ned. Kanskje finne seg et bytte til? Spise, sole seg, bade, sove! For et liv...

Jeg vil bli krokodille i neste liv!

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Orginalt svar...Et klassisk bilde som jeg har av krokodillen er at den ligger i et gjørmevann, med en fugl som hakker den i øyet. Når krokodilla først får tak i et bytte, klarer den jo ikke å tygge maten. Personlig trives jeg veldig godt å drøvtygge før jeg svelger. Hadde jeg rivd og slukt maten, hadde jeg fått vondt i magen. Noe jeg derfor tror krokodillen får.

Så har vi dette med krokodilletårer. Falske tårer, falsk personlighet. Ett dårlig rykte som går som jungelord i dyreriket.

Forbena er bare komiske. Små og stakkarslige som ikke passer inn i det ellers så fryktinngytende utseende.

Noe positiv er det nå da at de er kvitt Steve Irwin som har plaget dem i mange mange år.

Det var mine syn på krokodillen...

3:07 a.m.  
Blogger gl.no said...

Kom ut i elva og si det, da...

12:37 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hva med hest?
Garantert napp hos damene. I tillegg setter de seg villig på ryggen din og gnikker kjønnsorganene mot deg og omtaler deg som en skikkelig hingst.
Og med rette; Du er jo i tillegg utstyrt med en kuk langt over gjennomsnittet og trenger ikke finne en plass å ligge når du skal sove.
Dessuten blir livet aldri meningsløst, siden det er så mange som trenger deg.
Cowboyer, polis, økologiske bønder og pølsemakere, for å nevne noe.

Hest er best!

6:57 p.m.  
Blogger gl.no said...

Hest involverer mye arbeid ser du...noe jeg ikke er forberedt på! Dessuten er du aldri skikkelig sjef som hest. Du blir pisket rundt og lurt til å gjøre teite triks som å hoppe over vollgraver og trekke vogner til folks store adspredelse...

Jeg står fortsatt på krokodille som mitt førstevalg etter menneske!

6:19 p.m.  
Blogger Caroline said...

Du reiser et interessant spørsmål, Glenn. «Spis eller bli spist» mener jeg var en tittel på en Donald-historie en gang. Eller var det «Vinn eller forsvinn»? Jeg er neimen ikke sikker. Men uansett. «Spis eller bli spist» mener jeg er ganske relevant å trekke inn i denne sammenhengen, noe som du jo også gjør. Kjøtt er godt. Men rått kjøtt? Blod og gørr? Og all denne brutale volden og drepinga?

Da tenker jeg det er bedre å bli spist i et jafs, og selv bare spise solsikkefrø. Solsikkefrø er det jo faktisk også en del mennesker som har lagt sin elsk på som snacks, så det kan ikke være så aller verst.

Jeg vil derfor bli...tata...en blåmeis!

12:43 p.m.  
Blogger gl.no said...

Blåmeis...har du lagt merke til hvor mye de peser og jobber hele året rundt? Ikke etter min smak hvertfall, men du hadde kledd å være fugl, Caroline. Men se på meg da! Denne kroppen er ikke bygget for luftfart...

Dessuten er skjærene borte og pirker på deg hele livet når man er blåmeis... Jeg mener ikke å være negativ, altså. Jeg syntes blåmeis var et godt alternativ. Fugler generelt er litt stas, men husk at de små fuglene har mye de skulle gjort med mange naturlige fiender, mens de store fuglene er stort sett utrydningstruet...

1:53 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Kan jeg som den grisegutten jeg er komme inn med en betraktning. Jeg vet om et dyr som virkelig bare svømmer rundt og vaser. I tillegg er dette dyret den eneste dyret som i tillegg til oss mennesker har sex, ikke bare på grunn av videreføring av arten, men også for nytelsens skyld. Vi snakker om delfinen.

Jeg vil bli delfin i mitt neste liv, eller.no.

12:06 p.m.  
Blogger gl.no said...

Ganske mange gode forslag her inne! Forslagene sier noe om hva slags mennesker disse er...?

6:15 p.m.  
Blogger Maja said...

Glenno? Det var et interesant innlegg du hadde der, Ifølge Buddha er Krokodillen et dyr som egentlig stammer fra Rotta, og rottene er egentlige amøber. Helt sant! Æ lurte på om du hadde lyst på en kaffe i kantina snart? så må jeg informere at, æ har bytta bloggnavn.

Stor klem til deg!!!! fra maja

1:56 a.m.  
Blogger Gimse said...

Synes du burde linke til min blogg:)

3:52 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Jeg ville vært en bøffel, så kunne du fått tygge litt på meg, hehe.. Bare lett og kosete selvfølgelig..

10:50 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Forøvrig, Gimse, delfiner og mennesker er ikke de enseste dyrene som har sex for nytelsens skyld, aper og griser er ivrige tilhengere de også. Griser kan forresten ha orgasme i opptil 40 min.. Så da kanskje gris er dyret å være, eller? Men da er man jo så langt unna elva.. Hm..

10:54 a.m.  
Blogger gl.no said...

Gi meg en link, Schimz!

7:07 p.m.  
Blogger Gimse said...

Faktum er at jeg er en gris, dog kanskje ikke dyret:)

1:36 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home